Zakladatel úspěšného startupu říká: Vždy se řiďte potřebami zákazníka

21. listopadu 2018

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Po získání doktorského titulu zůstává v akademické sféře méně než polovina studentů. Jak začít budovat kariéru po získání doktorátu? Na to se snaží najít odpověď CEITEC MU prostřednictvím série několika setkání s názvem „Life after PhD“, jejímiž hosty jsou úspěšní vědci nejen z akademické a podnikatelské sféry, ale i veřejného sektoru. Na přednášku dr. Miloše Dendise, spoluzakladatele a ředitele vývoje a výzkumu biotechnologické společnosti GeneProof, dorazily dne 23. října na čtyři desítky posluchačů.

V roce 2005, kdy byla společnost ještě v plenkách, to byl takový malý startup, který se zabýval molekulární in vitro diagnostikou závažných infekčních a genetických onemocnění. Společnost GeneProof má v současné době kolem 70 zaměstnanců, její portfolio obsahuje čtyřicet produktů, z nichž 90 % se vyváží do zahraničí. Jen v tomto roce utratila společnost zhruba 20 milionů korun na výzkum a vývoj. Ředitel oddělení výzkumu a vývoje, dr. Miloš Dendis, se přišel s účastníky přednášky Life after PhD podělit o své zkušenosti týkající se přenosu laboratorních výsledků do komerční sféry.

„Když zakládáte novou firmu, potřebujete partnera, na kterého se můžete absolutně spolehnout. Budete spolu sdílet nejen úspěchy, ale i problémy, které zaručeně přijdou také. Takové partnerství je něco jako manželský svazek, partnera musíte vybírat velmi pečlivě, protože obchodní rozvod pak obvykle bývá velmi bolestivý,“ říká dr. Dendis.

Mladým podnikatelům doktor Dendis radí, aby si vždy bedlivě hlídali ceny produktů určených pro zákazníka. Dle jeho slov, je naprosto nezbytné identifikovat potřeby zákazníků. „Jednou jsme vyvinuli produkt, který byl z vědeckého pohledu naprosto dokonalý, avšak zákazníky to nijak neoslovilo. To je právě důvod, proč musíte své cíle vždy sladit s potřebami zákazníků. Dokonce i v průběhu vývoje produktu se musíte neustále ujišťovat, zda se zákazníci či trh nějakým způsobem nezměnili,“ varuje Dendis.

Lidé z vědeckého prostředí mají tendenci dělat věci, které jsou z hlediska vědy unikátní, ale příliš komplikované. Podle doktora Dendise, je toto také krok špatným směrem. „Zákazníci dávají přednost jednoduchým věcem. Pokud vyvíjíte něco složitého, musíte si být stoprocentně jisti, že o to zákazníci budou mít zájem. Když přišel Steve Jobs se svým iPhonem, nebylo to nic až tak převratného. Tou dobou už tu byly počítače, mp3 přehrávače i mobilní telefony. Přišel jen s výrobkem, který je jednoduchý a snadno se ovládá – intuitivní přístroj s dotykovou obrazovkou a jediným tlačítkem. Dokonce ani mé dvouleté dceři netrvalo dlouho, než se naučila ovládat tablet. Společnost Apple tak vyšla vstříc potřebám zákazníků, kteří nechtějí ztrácet čas pročítáním složitých návodů na obsluhu. Chtějí prostě něco, co mohou začít ihned používat,“ dodává Dendis.

Jeho rada mladým podnikatelům zní: neztrácejte odvahu, obrňte se trpělivostí a buďte otevřeni novým věcem. „Peněz je na trhu dostatek. Existuje mnoho společností, které jsou ochotny investovat do nového startupu. To, co nám však obecně chybí, jsou nové nápady. Pokud jste schopni vysvětlit, čím je váš produkt výjimečný, peníze určitě naleznete,“ dodává závěrem doktor Dendis.

Zdroj: Centrum pro transfer technologií Masarykovy univerzity